
Algemene voorwaarden
Versie 3 – januari 2025
Artikel 1 – Definities
SportBSO NL B.V. is het overkoepelende bedrijf. Alle rechtsgeldige zaken van alle locaties van SportBSO NL worden via SportBSO NL BV geregeld.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de opvang van kinderen bij SportBSO NL, voor kinderen in de leeftijd van vier tot en met twaalf jaar, of groep 1 tot en met groep 8 van het basisonderwijs.
2. De overeenkomst voor buitenschoolse opvang (BSO) wordt gesloten tussen SportBSO NL B.V. en de ouder(s)/voogd(en) van het kind.
3. Elk der partijen kan de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen slechts overdragen aan een derde met schriftelijke toestemming van de andere partij.
4. In afwijking van lid 3 is SportBSO NL B.V. bevoegd om zonder toestemming van de ouder(s)/voogd(en) derden in te schakelen voor de uitvoering van ondersteunende werkzaamheden, zoals het innen van betalingen of administratieve ondersteuning.
5. Op deze overeenkomst zijn tevens de Branchevoorwaarden Kinderopvang van toepassing, zoals opgesteld door de Brancheorganisatie Kinderopvang en de Consumentenbond. Bij tegenstrijdigheden prevaleren de bepalingen uit deze Algemene Voorwaarden van SportBSO NL, tenzij de wet anders bepaalt.
Artikel 3 – De kennismaking
1. SportBSO NL bv biedt digitaal via www.sportbsonl.nl informatie ter kennismaking aan, die voldoende gedetailleerd is om de ouder(s)/voogd(en) van het kind bij zijn of haar oriëntatie m.b.t. de betreffende locatie van SportBSO NL.
2. Tevens is het de ouder(s)/voogd(en) vrij om langs te komen gedurende de openingstijden van de locaties van SportBSO NL om eens kennis te maken met en eventueel te ervaren hoe SportBSO NL te werk gaat. Medewerkers staan de voogd(en) graag te woord.
Artikel 4 – Aanbod, tijden, planning
1. SportBSO NL biedt een opvang aan voor kinderen in de leeftijd van vier t/m twaalf jaar of in de groepen 1 t/m 8 van het basisonderwijs. SportBSO NL staat voor een gezonde levensstijl en draagt op een sportieve manier bij aan de motorische ontwikkeling van het kind. Gedurende het jaar zullen veel verschillende sporten, spellen, individuele en teamsporten voorbij komen. Kinderen komen op deze manier op een laagdrempelige manier in aanraking met tal van sporten.
2. Tijdens schoolweken heeft SportBSO NL haar deuren geopend op maandag-, dinsdag- en donderdagmiddag van 13.45 t/m 18.15 uur. En op woensdag en vrijdag zijn wij open vanaf 11.30 uur.
3. Tijdens schoolweken bestaat de dagindeling uit samen eten/drinken en dag doornemen, een sportmoment, een gezamenlijke pauze en vrij spelen.
4. Tijdens vakanties zijn de deuren geopend van 07.00 t/m 18.15 uur.
5. Op algemeen erkende feestdagen, zoals Pasen, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Pinksteren, Kerstmis en Nieuwjaarsdag zijn wij gesloten.
Artikel 5 – Informatie uitwisselen
1. Correspondentie tussen SportBSO NL en de ouder(s)/voogd(en) van het kind zal geschieden via de Bitcare app, mail, telefonisch, en mondelinge gesprekken. en uitsluitend tussen bevoegde personen.
2. Informatie verstrekking tussen SportBSO NL en de ouder(s)/voogd(en) van het kind mogen niet gedeeld worden met derden, behalve als daar van beide partijen toestemming voor gegeven is.
3. Maandelijks zal SportBSO NL zorgen voor een nieuwsbrief, waarbij de ouder(s)/voogd(en) van het kind op de hoogte worden gehouden van verschillende activiteiten, nieuwtjes, etc. van de betreffende locatie van SportBSO NL.
Artikel 6 – Oudercommissie
1. SportBSO NL wil op alle locaties een oudercommissie. Informatie hierover gaat via de website en/of via de nieuwsbrieven van de betreffende locatie.
Artikel 7 – Aanmelding, opzegging
1. Aanmelden voor SportBSO NL, doet u d.m.v. het inschrijfformulier op de website van de betreffende locatie.
2. Na aanmelding, zoals vermeld in lid 1, wordt er een intake gesprek gepland om nader kennis te maken en de inschrijving door te nemen.
3. Na toelating zal er een getekende overeenkomst retour gezonden worden naar ouder(s)/voogd(en) kind.
4. Beide partijen kunnen ten alle tijden de overeenkomst opzeggen, met een opzegtermijn van minimaal 1 maand vanaf de 1e van de volgende maand. Alleen schriftelijke of email opzeggingen worden geaccepteerd.
5. Door inschrijving via het inschrijfformulier verklaart de ouder(s)/voogd(en) kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met deze Algemene Voorwaarden van SportBSO NL. De Algemene Voorwaarden maken integraal onderdeel uit van de overeenkomst.
Artikel 8 – Begeleiders en groepen
1. Groepen voor de opvang worden gevormd d.m.v. aanmelding, leeftijd, school en motorische vaardigheden.
2. Per 11 kinderen is er tenminste een bevoegd (sport)begeleider. Altijd onder verantwoording van management SportBSO NL.
3. Het kan voorkomen dat een bepaalde sport wordt gegeven door een persoon van een vereniging van desbetreffende sport ter kennismaking.
Artikel 9 – De overeenkomst
1. De overeenkomst is tot stand gekomen, wanneer beide partijen een getekend exemplaar van het contract in zijn of haar bezit heeft gekregen.
2. De overeenkomst is voor onbepaalde tijd, maar maximaal tot de eerste dag van de maand, waarop het voorgezet onderwijs voor het kind start.
3. De overeenkomst kan ten alle tijden worden opgezegd volgens Artikel 7 – lid 4.
4. De overeenkomst is ten alle tijden aan te passen, met een minimale termijn van 1 maand
Artikel 10 – Prijzen en prijswijziging
1. De maandelijkse prijs voor de opvang wordt vooraf overeengekomen en is te allen tijde in te zien via de website van SportBSO NL.
2. Tariefwijzigingen worden minimaal één maand van tevoren schriftelijk of digitaal gecommuniceerd aan de ouder(s)/voogd(en), bijvoorbeeld via e-mail, nieuwsbrief of de Bitcare-app.
3. SportBSO NL is gesloten op algemeen erkende feestdagen, zoals Nieuwjaarsdag, Pasen, Koningsdag, Bevrijdingsdag (eens per 5 jaar), Hemelvaartsdag, Pinksteren en Kerstmis. Deze dagen worden doorberekend in het vaste maandtarief.
4. Bij tijdelijke sluiting wegens overmacht (zoals extreme weersomstandigheden, ziekte van personeel zonder vervanging, of overheidsmaatregelen) vindt in beginsel geen restitutie plaats, tenzij anders overeengekomen.
5. De ouder(s)/voogd(en) zijn zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanvragen, controleren en bijhouden van de kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst. SportBSO NL is niet aansprakelijk voor schade of misgelopen toeslagen als gevolg van onvolledige of onjuiste gegevensverstrekking.
Artikel 11 – Betaling en niet-tijdige betaling
1. Betaling geschied per maand.
2. Betalingen kunnen per overboeking of automatische incasso (voorkeur) voldaan worden.
3. Betaling van een factuur geschiedt niet vaker dan eens per maand en bovendien niet langer dan een maand vooruit, voordat de opvang plaats heeft gevonden.
4. Wanneer de ouder(s)/voogd(en) verzuimd heeft te betalen na het verstrekken van de betalingstermijn, zal er een herinnering gestuurd worden met het verzoek het bedrag alsnog binnen 7 dagen te voldoen.
Wanneer er dan nog steeds niet betaald wordt, is SportBSO NL bevoegd de wettelijke rente en incassokosten te rekenen en eventueel zelfs uit handen te geven, om zodoende de factuur toch betaald te zien worden.
Artikel 12 – Aansprakelijkheid
1. Partijen zijn aansprakelijk voor zover dit uit de wet of overeenkomst voortvloeit.
2. SportBSO NL doet er alles aan om een veilige omgeving te bieden. Toch zijn sport en spelactiviteiten – zeker in een SportBSO – nooit geheel zonder risico. Bij inschrijving verklaren ouder(s)/voogd(en) zich bewust te zijn van de aard van deze activiteiten en accepteren zij dat lichte ongevallen zoals kneuzingen, schaafwonden of verrekkingen kunnen voorkomen.
3. SportBSO NL is uitsluitend aansprakelijk voor schade indien en voor zover sprake is van opzet of grove nalatigheid van haar medewerkers.
4. De aansprakelijkheid van SportBSO NL is in alle gevallen beperkt tot het bedrag van de door haar afgesloten aansprakelijkheidsverzekering, met een maximum van €2.500.000 per gebeurtenis. Schade boven dit bedrag wordt niet vergoed.
5. SportBSO NL is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadiging van persoonlijke eigendommen van kinderen.
6. Eventuele aansprakelijkheid voor indirecte schade, zoals gevolgschade of gederfde inkomsten, is uitgesloten.
Artikel 13 – Klachtenprocedure
1. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst dienen volledig en duidelijk omschreven te worden ingediend bij SportBSO NL. Dit kan per e-mail via info@sportbsonl.nl.
2. Een klacht moet worden ingediend binnen twee maanden nadat de ouder(s)/voogd(en) het gebrek hebben geconstateerd of redelijkerwijs hadden kunnen constateren. Klachten die na deze termijn worden ingediend, kunnen leiden tot het vervallen van rechten.
3. Na ontvangst van de klacht zal SportBSO NL deze in behandeling nemen volgens de interne klachtenprocedure en de klager binnen één maand informeren over de uitkomst of het verdere verloop.
4. Meer informatie over de klachtenregeling is te vinden op de website van de betreffende locatie.
5. Indien de klacht niet naar tevredenheid is opgelost, ontstaat een geschil dat kan worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Kinderopvang zoals omschreven in artikel 14 van deze voorwaarden.
Artikel 14 – Geschillenregeling en Wet Klachtenrecht
1. Geschillen tussen consument en ondernemer over de totstandkoming of de uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde diensten en zaken kunnen zowel door de consument als door de ondernemer aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Kinderopvang, Bordewijklaan 46, Postbus 90 600, 2509 LP Den Haag, (www.sgc.nl).
2. Geschillen die betrekking hebben op dood, lichamelijk letsel of ziekte zijn uitgesloten van behandeling door de Geschillencommissie.
Indien toonbaar het gevolg is van het handelen of de nalatigheid van de ondernemer, is er een geschil over de gevolgen daarvan in relatie tot deze Algemene voorwaarden (bijvoorbeeld een doorbetalingsverplichting) wel ontvankelijk; de letselschade zelf niet. Voor de letselschade zelf staat uiteraard de gang naar de rechter open.
3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn of haar klacht eerst bij de ondernemer heeft ingediend.
4. Nadat de klacht bij de ondernemer is ingediend, moet het geschil uiterlijk drie maanden na het ontstaan daarvan (zie artikel 15 lid 3) bij de
Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
5. Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer een geschil aanhangig wil maken bij de Geschillencommissie, moet hij of zij de consument schriftelijk vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij of zij daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij of zij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
6. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie wordt desgevraagd toegezonden. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor marginale toetsing van dit bindend advies staat de gang naar de
rechter open. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
7. Indien de consument zulks wenselijk acht, kan hij of zij een klacht indienen bij een klachtencommissie volgens de Wet Klachtrecht Cliënten Zorginstellingen.
Het is in dat geval niet vereist, in afwijking van artikel 13 van deze Algemene Voorwaarden, dat de klacht eerst bij de ondernemer wordt ingediend.